شیره خرما اصفهان به طور رایگان به مردم فلسطین عرضه می شود

نخل خرما یکی از مهمترین گیاهان مناطق خشک و بیابانی خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا برای بیش از 5000 سال است. و به جاهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، چین، استرالیا و ایالات متحده آمریکا رسید.

امروزه آمریکا بالاترین قیمت صادراتی شیره خرما اصفهان را در جهان به دست می آورد. 10 کشور اول تولیدکننده عبارتند از مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی. آنها 91.5 درصد از کل تولید جهانی، 7.05 میلیون تن در سال 2008 تولید کردند. از 27 رقم، ارقام تجاری کشت شده هستند.

در حال حاضر حدود 2000 رقم مختلف نخل خرما در سرتاسر جهان وجود دارد اما تنها تعداد معدودی از ارقام مهم از نظر عملکرد و کیفیت نهایی ارزیابی شده اند. میوه خرما از گوشت تشکیل شده است.

اهمیت خرما در تغذیه انسان از ترکیب غنی آن از کربوهیدرات ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، ویتامین ها، اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه و پروتئین ناشی می شود.

مصرف می شود با این حال، مصرف خرمای فرآوری شده به سرعت و به طور پیوسته در حال رشد است.

طی چند سال گذشته مصرف میوه های تازه خرما به دلیل تغییر عادات مصرف کنندگان محلی کاهش یافته است.

بازار مصرف علاقه فزاینده ای به محصولات “آماده مصرف” نشان داده است بنابراین تقاضا برای خرما با افزایش تولید مطابقت نداشته است محصولات فرآوری شده، به ویژه آب میوه ها، محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند، زیرا مصرف راحت تری دارند و محصولاتی با کیفیت تغذیه ای بالا هستند.

آب میوه ها نقش مهمی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ایفا می کنند. یک لیوان آب میوه منبع مهمی از مایعات است و می تواند ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها را تامین کند.

دستورالعمل رژیم غذایی استرالیا 12 بیان می کند که آب میوه می تواند به عنوان 1 وعده میوه در روز محاسبه شود. علاوه بر این، آب میوه ها می توانند نقش مهمی در افزایش سلامت انسان ایفا کنند.

به عنوان مثال، آب زغال اخته در کاهش بروز عفونت ادراری در زنان 13 و آب انگور اثرات مفیدی بر نشانگرهای بیماری عروق کرونر قلب دارد. مصرف آب میوه انگور از آسیب DNA ناشی از آفلاتوکسین B1 در موش صحرایی 16 محافظت می کند و همچنین جذب کوآنزیم Q10 را در رده سلولی روده انسان Caco-217 افزایش می دهد.